תנ"ך על הפרק - תהילים עב - חומת אנך

תנ"ך על הפרק

תהילים עב

639 / 929
היום

הפרק

לִשְׁלֹמֹ֨ה ׀ אֱ‍ֽלֹהִ֗ים מִ֭שְׁפָּטֶיךָ לְמֶ֣לֶךְ תֵּ֑ן וְצִדְקָתְךָ֥ לְבֶן־מֶֽלֶךְ׃יָדִ֣ין עַמְּךָ֣ בְצֶ֑דֶק וַעֲנִיֶּ֥יךָ בְמִשְׁפָּֽט׃יִשְׂא֤וּ הָרִ֓ים שָׁ֘ל֥וֹם לָעָ֑ם וּ֝גְבָע֗וֹת בִּצְדָקָֽה׃יִשְׁפֹּ֤ט ׀ עֲ‍ֽנִיֵּי־עָ֗ם י֭וֹשִׁיעַ לִבְנֵ֣י אֶבְי֑וֹן וִֽידַכֵּ֣א עוֹשֵֽׁק׃יִֽירָא֥וּךָ עִם־שָׁ֑מֶשׁ וְלִפְנֵ֥י יָ֝רֵ֗חַ דּ֣וֹר דּוֹרִֽים׃יֵ֭רֵד כְּמָטָ֣ר עַל־גֵּ֑ז כִּ֝רְבִיבִ֗ים זַרְזִ֥יף אָֽרֶץ׃יִֽפְרַח־בְּיָמָ֥יו צַדִּ֑יק וְרֹ֥ב שָׁ֝ל֗וֹם עַד־בְּלִ֥י יָרֵֽחַ׃וְ֭יֵרְדְּ מִיָּ֣ם עַד־יָ֑ם וּ֝מִנָּהָ֗ר עַד־אַפְסֵי־אָֽרֶץ׃לְ֭פָנָיו יִכְרְע֣וּ צִיִּ֑ים וְ֝אֹיְבָ֗יו עָפָ֥ר יְלַחֵֽכוּ׃מַלְכֵ֬י תַרְשִׁ֣ישׁ וְ֭אִיִּים מִנְחָ֣ה יָשִׁ֑יבוּ מַלְכֵ֥י שְׁבָ֥א וּ֝סְבָ֗א אֶשְׁכָּ֥ר יַקְרִֽיבוּ׃וְיִשְׁתַּחֲווּ־ל֥וֹ כָל־מְלָכִ֑ים כָּל־גּוֹיִ֥ם יַֽעַבְדֽוּהוּ׃כִּֽי־יַ֭צִּיל אֶבְי֣וֹן מְשַׁוֵּ֑עַ וְ֝עָנִ֗י וְֽאֵין־עֹזֵ֥ר לֽוֹ׃יָ֭חֹס עַל־דַּ֣ל וְאֶבְי֑וֹן וְנַפְשׁ֖וֹת אֶבְיוֹנִ֣ים יוֹשִֽׁיעַ׃מִתּ֣וֹךְ וּ֭מֵחָמָס יִגְאַ֣ל נַפְשָׁ֑ם וְיֵיקַ֖ר דָּמָ֣ם בְּעֵינָֽיו׃וִיחִ֗י וְיִתֶּן־לוֹ֮ מִזְּהַ֪ב שְׁ֫בָ֥א וְיִתְפַּלֵּ֣ל בַּעֲד֣וֹ תָמִ֑יד כָּל־הַ֝יּ֗וֹם יְבָרֲכֶֽנְהֽוּ׃יְהִ֤י פִסַּת־בַּ֨ר ׀ בָּאָרֶץ֮ בְּרֹ֪אשׁ הָ֫רִ֥ים יִרְעַ֣שׁ כַּלְּבָנ֣וֹן פִּרְי֑וֹ וְיָצִ֥יצוּ מֵ֝עִ֗יר כְּעֵ֣שֶׂב הָאָֽרֶץ׃יְהִ֤י שְׁמ֨וֹ לְֽעוֹלָ֗ם לִפְנֵי־שֶׁמֶשׁ֮יניןיִנּ֪וֹןשְׁ֫מ֥וֹ וְיִתְבָּ֥רְכוּ ב֑וֹ כָּל־גּוֹיִ֥ם יְאַשְּׁרֽוּהוּ׃בָּר֤וּךְ ׀ יְהוָ֣ה אֱ֭לֹהִים אֱלֹהֵ֣י יִשְׂרָאֵ֑ל עֹשֵׂ֖ה נִפְלָא֣וֹת לְבַדּֽוֹ׃וּבָר֤וּךְ ׀ שֵׁ֥ם כְּבוֹד֗וֹ לְע֫וֹלָ֥ם וְיִמָּלֵ֣א כְ֭בוֹדוֹ אֶת־כֹּ֥ל הָאָ֗רֶץ אָ֘מֵ֥ן ׀ וְאָמֵֽן׃כָּלּ֥וּ תְפִלּ֑וֹת דָּ֝וִ֗ד בֶּן־יִשָֽׁי׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

מאת:

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק

לשלמה אלהים משפטיך. ס"ת גימטריא אדנ"י כיוין שבימי שלמה תהיה סיהרא באשלמותא וזה רמז לשלמ"ה אלהי"ם שתהיה סיהרא באשלמותא. ואפשר לרמוז מ"ש פרק חלק בקשו עוד למנות אחד יצאת ב"ק ואמרה המעמך ישלמנה ופירשתי בעניותי שהוא זכה דבימיו היתה סיהרא באשלמותא ומיום ברוא אלהים אדם לא זכה שום אחד דבימיו היתה סיהרא באשלמותא כי אם הוא ודבר זה לבד מספיק שיזכה לעוה"ב וז"ש הב"ק המעמך ישלמנה כלומר אתם שרוצים למנותו האם זכיתם שתהיה סיהרא באשלמותא כמו שהיה בזמנו וז"ש ישלמנה. ואפשר דוד הע"ה ברוה"ק כיוין לזה לשלמה אלהים פשטו שמדבר על שלמה לבד ובלבו לשלמה שהיתה שלמה אלהים. סיהרא באשלמותא. ובעבור זה משפטיך למלך תן שתצילהו מהסנהדרין וכמו שהיה דנפק בת קול:ישאו הרים שלום לעם וגבעות בצדקה. לפי הפירוש שמדבר במשיח אפשר שהכונה ישאו הרים אלו האבות כמו שדרשו רז"ל בכתובים הדומים הרים אבות גבעות אמהות והכונה שתועיל זכות אבות שיהיה שלום לעם ואחדות שזה קיום התורה ולפי הרמז שיזהרו במדת השלום שהוא היסוד וגבעות אלו אמהות תועיל זכותם שידבקו ישראל בשכינה שנקראת צדקה וכיון שהדור זכאי גם המשיח ירום הודו ישפוט עניי עם וכו':מלכי תרשיש ואיים מנחה ישיבו. בב"ר פרשה ע"ז כל אותן דורונות שנתן אבינו יעקב לעשו עתידין א"ה להחזירן למלך המשיח לעתיד שנאמר מלכי תרשיש מנחה ישיבו יביאו אין כתיב כאן אלא ישיבו והקשה הרב מהר"ש פרימו ז"ל מה הבטחה היא זו שיביאו למלך אדיר המשיח עזים מאתים ותישים עשרים עוד היה מקשה במ"ש בב"ר עזים מאתים ותישים עשרים מכאן לעונה האמורה בתורה והרחיב הדבר רש"י ז"ל בפירושו ואינו מובן דאינו דרך לשלחי מנחה לדקדק בזה ותירץ הרב ז"ל דהכל הוא דבר אחד ובא זה ולמד על זה דאין הכונה שיביאו למשיח עזים מאתים ותישים עשרים אלא אותה מנחה שהביא יעקב לעשו הם וולדותיהן וולדות ולדותיהן עד סוף העולם עתידין להביא למלך המשיח ולפיכך יעקב כששלח המנחה לעשו שלחה באותו סדר העונה כמו שפרש"י ז"ל לפי שכבר ידע שאותה המנחה הן וולדותיהן וולדי ולדותיהן עד סוף העולם עתידין להחזירן למלך המשיח ודפח"ח:יהי שמו לעולם וכו'. י"מ שפירש יהי שמו הידוע כמשז"ל דג' נקראים על שמו של הקב"ה ואחד מהם משיח כמש"ה וזה שמו אשר יקראו לו ה' צדקנו וכעת הוא לפני שמש כלומר לפני אור בקר העתיד ינון שמו שהם ד' אותיות של ה' אלא דבמקום השני ההין יש שני נוני"ן זהת"ד בקיצור:

תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך